A homlokzatépítő

   
 

 Budapest arculatára is rányomja bélyegét a többszörös építészeti nívódíjas Alufe Kft. Az építőipari cég versenyképes, sikeres az európai piacon, s felkerült a Figyelő Feltörekvő középvállalatok toplistájára.

 

 
  Az esélytelenek nyugalmával indult Bikádi János 2007 májusában a Daimler Real Estate GmbH ügyvezetőjéhez tárgyalni. Akkor dőlt el, hogy tucatnyi jelentkező közül ki készítheti el a Mercedes-Benz stuttgarti igazgatósági épületének homlokzatát. A német ügyvezető az orra alá tett egy papírt, ráírt egy összeget, ebből kell kihoznia a beruházást, egy centtel sem többől. Adott neki egy kockás lapot, írja le a feltételeit, amelyeket majd végigtárgyalnak. Bikádi fantáziája meglódult, kollégái a karját fogták. „Ne, János, ezt ne írd le, mert elvesztjük a szerződést, pedig már majdnem a miénk.” De hajthatatlan maradt, igyekezett a cége számára a legelőnyösebb feltételeket kiharcolni. Maga is alig hitte el, hogy a német partner valamennyi pontra igent mondott. Utólagos értékelése szerint az üzlet jól sikerült, elégedett volt ő is, s a német vezetés is. 
  
Figyelonagy

 
 
 NAGY DOBÁSOK. A Bikádi vezette, homlokzattechnikával foglalkozó 135 fős székesfehérvári vállalkozás készítette egyebek mellett München sétálóutcájában a Benetton portálját, Budapesten több Váci úti irodaház, a Duna Torony, az Árpád-híd tövében lévő GateWay Office Center, az új MTV székház, a Nemzeti Színház szomszédságában lévő Millenniumi negyed irodaházainak homlokzatát.

Bikádi Jánosnak volt alkalma megtanulni a precizitást és a magas szakmai nívót, ugyanis 1977-től a budapesti Hőtechnika Vállalat export-építésvezetőjeként a volt NDK területén dolgozott, majd a német Rheinhold & Mahla AG (R&M) kelet-európai igazgatója lett. E minőségében került kapcsolatba az Alufe Kft. jogelődjével, a Fémmunkás Vállalat székesfehérvári üzemével, a német anyavállalat ugyanis nemzetközi megrendeléseihez homlokzattechnikával foglalkozó gyártóbázist keresett. Eredetileg csehországi zöldmezős beruházásban gondolkodtak, de végül 1993-ban – Bikádi tanácsára – a kiváló szakembergárdával rendelkező Alufe megvásárlása mellett döntöttek. A magyar szakember mégsem tud derűsen visszaemlékezni a tranzakcióra, mert az adásvételben az szerepelt, hogy az Alufe a Fémmunkás Vállalat általános jogutódja. S hogy mit jelent jogutódnak lenni, azt hamarosan megtapasztalták: a német R&M-nek a vételár mellett több százmillió forintot kellett kifizetnie különféle rendezetlen ügyletek miatt. „Ha időveszteséggel is, de üzletileg rendbe hoztuk az Alufét”– mondja Bikádi, aki szerint a szakembergárda behozta az „árát”, ugyanis minden tekintetben egyenértékű a némettel.

A nagy váltás 2003-ban következett be, amikor az R&M-et felvásárolta egy nagyobb német konszern, a Bilfinger Berger AG. Az új tulajdonos nem akarta továbbvinni az építőipari profilt, ezért felajánlotta Bikádi Jánosnak, mint az egyik menedzsernek, hogy vegye meg a német cég itteni építőipari érdekeltségeit, így az Alufe Kft.-t. Bikádi német feleségével együtt létrehozta a Frontal Holdingot, ez lett a vevő. Az indulás rendkívül nehéz volt, ugyanis a vételáron felül a cégeknek régi kötelezettségeket is át kellett vállalniuk a német anyavállalattól. Ráadásul az első évben alig volt megrendelés, „csak az adósság ketyegett”.
 
 
 BIKÁDI JÁNOS

■ 1950-ben született, diplomát a Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán szerzett 1974-ben.
■ Német feleségével fele-fele arányban birtokolja a Frontal Holding Zrt.-t, amely az Alufe Kft. 80 százalékos tulajdonosa, 10-10 százalék pedig a két ügyvezetőé. A Frontal Holdinghoz tartozik még a Frontal Intermontage Kft., az Aluteam-Frontal Kft. és a Frontal GmbH, utóbbi végzi a németországi munkákat. Az Alufe Kft. a Figyelő gyorsan növekvő, nyereséges cégeket rangsoroló idei Feltörekvő középvállalatok listájának 186. helyezettje.
■ Nős, három gyermeke van, szabadidejében túrázni és síelni szeret.
 A nagy áttörést a Duna Torony homlokzati munkája hozta meg 2004-ben. Ugyanabban az évben az Alufe elnyerte a Roosevelt téri új irodaház alumínium-üveg és kő homlokzatának elkészítését is, majdnem 8 millió euró értékben. A referenciaként is szolgáló első két megbízást az évtizedes üzleti-baráti kapcsolatok hozták, és azóta is így jönnek a megrendelések. A nagy nemzetközi befektetők minőségért felelős tanácsadói tudják, melyik cégtől várható kiváló munka. Így került képbe az Alufe a müncheni Benetton épületének kivitelezésénél, s végül több konkurens, zömmel német és osztrák cégek orra elől vitték el a megbízást 2005-ben. Sokan kétségbe vonták, hogy a csupa üveg, sárgaréz, bronz, kő felület tervezési és kivitelezési munkálatait Magyarországról meg lehet oldani. Már a hatalmas, több mint 4 méter széles és magas, majdnem 1 méter vastag felületi elemek kiszállítása is logisztikai mutatvány volt. Hát még azok beszerelése München sétálóutcájában! A konkurensek közül többen a helyszínen fotózták, hogyan oldja meg a feladatot a magyar csapat. Aztán a Benetton-ház 2006-ban megkapta a város építészeti nívódíját, nem utolsósorban a homlokzatnak köszönhetően.
 
 

 ÚJ GENERÁCIÓ. A régi Fémmunkás gárdából a legtöbben már nyugdíjba mentek, a „második vonal” dolgozik, amely az elődöktől tanulta a szakmát. A fiatal építész és gépész-tervező mérnököket általában pályakezdőként veszik fel, s németországi munkára is kiküldik őket, hogy elsajátítsák az ottani kultúrát, minőséget, az üzleti tárgyalások csínját-bínját, a pénzügyi, könyvelési, adózási szabályokat.

 

 
  sarokpontok

■ Kitűnő szakembergárda, folyamatos képzés
■ Külföldi jelenlét; aki megfelel a nemzetközi igényeknek, itthon is könnyebben veszi az akadályokat
■ Szerződéskötés csak megbízható partnerekkel
  Az Alufe pénzügyi helyzetét nem csak a hazai és nemzetközi megrendelésállomány teszi stabillá, de az is, hogy a kft. kiszámítható partnerekkel dolgozik. Az ügyvezető ennek tulajdonítja, hogy az ágazatot sújtó körbetartozási örvény nem szippantotta be őket. Hitelt a válságban is alig kellett felvennie, jelenleg 100 millió forint folyószámlahitele van. 
 

 

Áldja magát, amiért 2008 végén engedett házi bankja megkeresésének, s aláírt egy 1,2 millió eurós projektfinanszírozási hitelkeretet. Először visszautasította az ajánlatot, mondván, nincs szüksége rá, de a pénzintézet vezetője meggyőzte: „János, a 2009-es év arról fog szólni, kinél van cash, mert akinél van, az diktál.” Igaza lett, ugyanis nagy tételű beszállítói megrendeléseknél komoly árengedményt tud elérni azzal, hogy gyorsan fizet.

A válság átrajzolta a piacot. Idehaza már alig van új munka, de egészen mostanáig a cég ezt nem érezte meg, mert most futnak ki a korábbi megrendelések. „Jövőre azonban elkerülhetetlen, hogy az átlagos évi több mint 3 milliárd forint éves forgalom ne csökkenjen” – prognosztizálja a cégvezető. Eddig a megbízások 70–80 százaléka a magyar piacról érkezett, a többi külföldről; ez az arány 2010-ben némileg módosulhat. Ezért is helyeznek nagyobb hangsúlyt a szlovák és román piacon való terjeszkedésre, ahol már be is mutatkoztak. Míg korábban a megkeresések feléből megbízás született, ma jó, ha azok 10–20 százalékából lesz konkrét munka, mert leállítják, vagy el sem indítják az építkezéseket. Bikádi azért bizakodik, szerinte 2011-től megkezdődhet a fellendülés, s a most befagyasztott projektek elindulhatnak.

 
     
 www.fn.hu
   
     
Felülre

www.alufe.hu, Minden jog fenntartva